مدیریت مدرن

مدیریت مدرن

یه پاتوق حرفه ای برای مباحث مدرن مدیریتی (مدیریت ریسک، مدیریت کسب و کار، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت انرژی و ...)
مدیریت مدرن

مدیریت مدرن

یه پاتوق حرفه ای برای مباحث مدرن مدیریتی (مدیریت ریسک، مدیریت کسب و کار، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت انرژی و ...)

#مدلسازی_کسب_و_کار

بخش 8: 

عنصر 4: #ارتباط_با_مشتری

لازمه ی رشد هر کسب و کاری، جذب مشتری و فروش کالا به مشتری است که خود مستلزم پیش زمینه ها و پیش نیازهایی است. برای این که کسب و کاری بتواند کالاها و خدمات خود را به مشتری عرضه کند و چرخ کسب و کار را بگرداند نیازمند این است که خود را در درجه ی اول، به مشتری بشناساند. این امر، نیازمند برقراری ارتباط با مشتری است. با مشتری ارتباط برقرار می کنیم تا:

- مشتری را جذب کنیم ( برای نخستین فروش)

- مشتری را حفظ کنیم (وفادار کردن مشتری به خود طوری که انتخاب اول او باشیم)

- افزایش میزان فروش ( فروش های مداوم)

اگر فراموش نکرده باشیم عنصر دوم مدلسازی کسب و کار #بخش_های_مشتری بوده است که هر کسب و کاری باید دقیقا با بخش مرتبط با بازار هدف خود وارد ارتباط شود. هرگونه هزینه ای برای شناساندن کسب و کار منطقی است که در راستای شناساندن کسب و کار به #بخش_های_مشتری مرتبط باید صورت پذیرد. 

نخستین ارتباط مشتری با سازمان، تجربه ای شگرف و بسیار مهم در ذهن مشتری است. معرفی سازمان یا کسب و کارمان به مشتری در قالب روش های بازاریابی، تبلیغات و برندسازی به شکل منطقی باید صورت بپذیرد تا جذب مشتری، محقق شود. 

در کتاب #خلق_مدل_کسب_و_کار، به 6 نوع #ارتباط_با_مشتری، اشاره می شود:

1- کمک شخصی: رابطه بر اساس تعامل انسانی. ارتباط مشتری با هر یک از افراد سازمان و بهره گیری از کمک او در خلال فرایند خرید یا دیگران مراحل مانند پشتیبانی برخط در وبسایت ها، مراکز تماس، رایانامه.

2- کمک شخصی اختصاصی: اختصاص یک نماینده ی ویژه برای یک مشتری ویژه. رابطه ای عمیق و صمیمی و در مدت زمان طولانی. مانند اختصاص یک کارمند ویژه برای مشتریان با گردش مالی بالا در بانک ها. 

3- سلف سرویس: بدون رابطه ی مستقیم با مشتری. فراهم سازی تمام وسایل موردنیاز برای مشتری تا خود اقدامات موردنیاز خود را انجام دهد مانند فراهم سازی زیرساخت های تعمیرگاهی یا کارواش برای مشتریان که خود به کارهای خود برسند (برای مشتریانی که تخصص لازم را دارند) 

4- خدمات خودکار: شکل کامل تری از سلف سرویس به حساب می آید اما در شکلی جامع تر. در این روش، فناوری مدرن نیز به کمک سازمان می آید تا خدمات سلف سرویس رابا استفاده از فناوری ارائه دهد یا به کلا خدمات متفاوتی را ارائه دهد مانند شبکه های اجتماعی حرفه ای (LinkedIn) یا در اختیار قرار دادن قسمتی از وبسایت به دیگران برای ایجاد فروشگاه های الکترونیکی، یا ارائه ی خدمات ایمیل.

5- جوامع: جوامع حرفه ای یا تخصصی ای که سازمان درآن به شکل حرفه ای و تخصصی خود را معرفی می کند. نمایشگاه ها (در شکل سنتی خود) و گروه های حرفه ای تخصصی در شبکه های اجتماعی نمونه ای از جوامع هستند. 

6- خلق مشترک: فراتر رفتن از رابطه ی سنتی مشتری- فروشنده! ایجاد خلق مشترک ارزش! قرار دادن فیلم ها در سایت یوتوب، مطالب اعم از علمی یا غیرعلمی در LinkedIn، فیسبوک یا دیگر شبکه های اجتماعی. 

بسته به نوع کسب و کار، #ارتباط_با_مشتری می تواند از یک یا چند یا گاه همه ی روش های بالا بهره ببرد.

مجتبی رمضانی سرخی

کانال من در تلگرام: t.me/PIRA1st

فروشگاه محصولات مدیریت مدرن، نوشته ها و مطالب مدیریتی من: modernmanagement.sellfile.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.