مدیریت مدرن

مدیریت مدرن

یه پاتوق حرفه ای برای مباحث مدرن مدیریتی (مدیریت ریسک، مدیریت کسب و کار، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت انرژی و ...)
مدیریت مدرن

مدیریت مدرن

یه پاتوق حرفه ای برای مباحث مدرن مدیریتی (مدیریت ریسک، مدیریت کسب و کار، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت انرژی و ...)

برای علاقمندان به داشتن فروشگاه اینترنتی

دوست داری فروشگاه کاملا رایگان اینترنتی داشته باشی؟

 Sellfile را به شما پیشنهاد کنم. لینک زیر:

http://filesell.ir/?rid=30885

****************************************************************

#مدلسازی_کسب_و_کار

بخش 3:

عنصر 2: #بخش_های_مشتری

بخش های مشتری، گروهی از افراد حقیقی یا حقوقی هستند که اصولا بنگاه ما بنا نهاده شده است تا آنها را بیابد یا با آنها ارتباط برقرار کند تا به آنها خدمات یا محصولاتی را ارائه دهد. در بنگاه های تجاری، ارائه ی محصولات و خدمات منجر به شکل گیری #جریان_درآمدی می شود. گرچه در سازمان های غیر انتفاعی (به معنی واقعی کلمه و نه آن گونه که در ایران رایج است) خلق پول، محتوای اصلی کسب و کار سازمان نیست، اما با این حال در برخی سازمان های غیر انتفاعی نیز ممکن است بخشی از جریان درآمدی از طریق مشتری تامین شود به عنوان مثال حق الزحمه هایی که در برخی سازمان های دولتی برای ارائه برخی خدمات صورت می پذیرد.

بسته به نوع کسب و کار، ممکن است ضرورت داشته باشد تا بخش بندی (Segmentation) از مشتریان صورت بپذیرد که در این صورت ممکن است سطح خدمات/محصولات ارائه شده از جانب سازمان/بنگاه تجاری برای آنها متفاوت باشد. ممکن است بسته به ضرورت برای هر یک از این بخش ها طبق سیاست های کلان سازمان، برندی اختصاصی شکل بگیرد که قرار است صرفا همان بخش مشتریان را پوشش دهد. در اینجاست که ملاحظه می کنیم چرا بسیاری از شرکت ها با چندین برند در بازار حضور پیدا می کنند در حالی که در عمل، هویتی واحد را دارند. 

برای ارتباط با مشتریان عضو دیگری از اجزای 9 گانه ی #مدلسازی_کسب_و_کار مطرح می شود و آن #درگاه_ها_و_کانال ها است که مبنای ارتباط با مشتری خواهند بود. همان طور که پیشتر مطرح شد، استراتژی در دو بخش از بازار ممکن است به طور کلی متفاوت باشد مثلا محصولی ممکن است یک بنگاه تجاری برای طبقه ی متوسط با قیمت متوسط و حتی پایین تر از آن و در تیراژی وسیع (صرفه جویی در مقیاس) عرضه شود اما محصول دیگر (یا بهتر بگوویم برند دیگری از محصولات همان شرکت) با قیمتی بسیار بالاتر در تیراژ اندک عرضه شود. این که در هر بازار، تمرکز بر چه عاملی باشد یا نباشد، به مطالعات استراتژیک سازمان و نیز تصمیمات استراتژیک آن بستگی دارد.

شناخت و بخش بندی مبتنی بر واقعیت بازار و مشتریان، یکی از اجزای غیر قابل چشم پوشی مدلسازی هر کسب و کاری است.به عنوان مثال، یک روزنامه فروش ساده (گرچه این شغل به تعبیر من با روند تکنولوژی نفس های آخر خود را می کشد) ممکن است برای بخشی از بازار تحویل روزنامه به مشتریان ثروتمند را طوری طراحی کند که نیازی به پیاده شدن آنها از اتومبیل نباشد، یا برای گروهی دیگر تحویل روزانه در محل کار آنها را در دستور کار قرار دهد، یا بخش هایی از کسب و کارش هم وجود داشته باشند که مجلات خارجی با قیمت بالا یا مجلات تمام رنگی را به آنها عرضه کند. در کنار تمام این بخش های نام برده شده، بخش معمول بازار هم وجود دارد که به طور روزمره به روزنامه فروشی مراجعه می کند و جریده ی موردنظر خود را بدون هرگونه امتیازی تهیه می کند.

نوع رفتار سازمان (منظور بُعد اخلاقی رفتار نیست، بلکه نوع نگرش سازمان است) به بخش های مختلف مشتری متفاوت است بدین معنی که ممکن است یک فرد یا گروه به خصوصی استخدام شوند تا  صرفا به بخش خاصی از بازار خدمت ارائه دهند مثلا در بانک های خارجی (حتی در بانک های ایرانی هم به تازگی) گروهی تربیت شده اند که با مشتریان از طبقه ی بالا و آنهایی که تسهیلات کلان و با سودآوری مناسب برای بانک ها، دریافت می کنند تعاول داشته باشند که این افراد، گذشته از آموزش های معمول آموزش خاص دیگر برخوردی و رفتاری را فرا گرفته اند. 


در پایان تشریح 9 عنصر، جمع بندی جامعی از ارتباط میان این عناصر به حضور ارائه خواهیم داد. 

منتظر پست های ما باشید.

***************************

مدرن مدیریت کنیم!

modernmanagement.sellfile.ir

کانال:

https://t.me/joinchat/AAAAADwASGBjvEsPiSZOFg

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.