کانال من:
https://t.me/joinchat/AAAAADwASGBjvEsPiSZOFg
#مدلسازی_کسب_و_کار
بخش 1: نگاهی کلی به #مدلسازی_کسب_و_کار
کسب و کارها برای شکل گیری خود، نیاز به این دارند که مدل کسب و کارخود را شکل داده و بر اساس آن حرکت کنند. این بدین معنی نیست که صرفا کسب و کارهایی که مدرن هستند یا کسب و کارهایی که توسط افراد تحصیل کرده پایه گذاری شده اند دارای مدل کسب و کار هستند. از روزنامه فروشی سر کوچه، مغازه های خیابان ها تا پیچیده ترین کسب و کارهای دنیای امروز، که هر یک به گونه ای به دنبال خلق پول هستند –و حتی سازمان های غیر انتفاعی، دولتی و نیز خیریه که به دنبال ارائه خدمات به مشتریان خود هستندو سودآوری و خلق پول در آنها مصداق نداشته یا بسیار کمرنگ است- چه بخواهیم و چه نخواهیم دارای مدل شخصی خود برای ارائه ی کسب و کار هستند. تنها تفاوت امر در این است که در سازمان هایی که به شکل مدرن مدلسازی شده اند، این ساختارها تحت کنترل است و با استفاده از بازخوردهای دریافتی از محیط بیرونی، ساختار کسب و کار دچار دگرگونی می شود.
ساختار نه تکه ای بالا که مورد اشاره قرار گرفت، یکی از رایج ترین سیستم ها برای مدلسازی کسب و کارها است. این ساختار اعتقاد دارد که برای مدلسازی دقیق هر کسب و کاری، باید به این 9 عنصر توجه شود. این 9 عنصر شامل:
1- شرکای کلیدی
2- فعالیت ها
3- منابع
4- پیشنهاد ارزش
5- ارتباطات با مشتریان
6- درگاه ها و کانال ها
7- بخش های مشتری
8- ساختارهای هزینه ای
9- مدل درآمدی
با توجه به نظریه ی سیستم ها، نمی توان هر یک از این عناصر را به طور جداگانه تصور کرد چرا که این 9 عنصر در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر، ساختار کلی مدل کسب و کار سازمان را تشکیل می دهند. ولی حقیقت این است که برای تحلیل و ژرف شدن و مطالعه ی مدل –به عنوان یک کل- ناچاریم اجزا و عناصر آن را مورد مطالعه قرار دهیم. از این رو نیاز است با رویکرد سیستماتیک –کل و کلان نگر- اجزای 9 گانه ی بالا را بررسی کنیم.
در پست های آینده، یکایک این عناصر را بررسی خواهیم کرد.
منتظر پست های ما باشید.
***************************
مدرن مدیریت کنیم!
modernmanagement.sellfile.ir
کانال:
https://t.me/joinchat/AAAAADwASGBjvEsPiSZOFg