مدیریت مدرن

مدیریت مدرن

یه پاتوق حرفه ای برای مباحث مدرن مدیریتی (مدیریت ریسک، مدیریت کسب و کار، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت انرژی و ...)
مدیریت مدرن

مدیریت مدرن

یه پاتوق حرفه ای برای مباحث مدرن مدیریتی (مدیریت ریسک، مدیریت کسب و کار، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت انرژی و ...)

#مدلسازی_کسب_و_کار

کانال من:

https://t.me/joinchat/AAAAADwASGBjvEsPiSZOFg

#مدلسازی_کسب_و_کار

بخش 2: 

عنصر 1:شراکت/ شرکای کلیدی

در مدل کسب و کار هر سازمانی فارغ از این که چه محصولی تولید می کند یا چه خدمتی ارائه می دهد، بخش ها و فعالیت هایی هست که سازمان به دلایل زیر تصمیم می گیرد، به دیگری واگذار کند:

-  آن فرایند برونسپاری شده کاری بسیاری تخصصی است و فقط از عهده ی برخی سازمان ها برمی آید یا آنها به طور اقتصادی تری می توانند آن را انجام دهند

-  انجام آن فرایند نیازمند سرمایه گذاری کلانی است

-  آن فرایند تولید برخی قطعات استاندارد می باشد (مانند پیچ، مهره، بلبرینگ، یا خدماتی مانند حمل و نقل، پست و غیره) که اصولا سازندگان خاصی هستند که آن را ارائه می دهند و ضرورتی به تولید آنها در سازمان نمی باشد و یا برای خدمات، ارائه دهندگان خاصی وجود دارند که آن را به شکل استاندارد شده در سازمان خود تعریف کرده اند

-  ارائه ی آن خدمت یا تولید آن محصول در انحصار می باشد 

-  محدودیت های قانونی برای تولید یا ارائه ی آن محصول وجود دارد و سازمان مجبور است که خدمات خود را از نهادهای تعیین شده از سوی قانونگذار تهیه کند مانند چشمه های پرتونگاری (Radioactive)

-  و دلایل دیگر.

شکل گیری شراکت طبق استراتژی های مدیریت استراتژیک می توانند به شکل های زیر شکل بگیرند:

-  رابطه ی معمول مشتری- تامین کننده

-  همکاری با رقیب به شکل مشارکت استراتژیک برای بهره مند شدن متقابل دو شرکت رقیب از مزایای یکدیگر

-  سرمایه گذاری دو یا چند شرکت در یک کسب و کار به خصوص

-   شراکت ها با دیگرانی که هیچ یک از حالت های بالا را ندارند و اصولا ممکن است فعال در کسب و کار فعلی سازمان نبوده یا بخشی از زنجیره ی تامین فعلی نباشند

دلایل اصلی برای ایجاد شراکت و انتخاب شریک استراتژیک:

-  صرفه جویی در مقیاس: سازمان ها چنانچه بتوانند نرخ تولید خود را بالا ببرند، قیمت تمام شده ی محصول به شدت کاهش می یابد و با فرض موجود بودن بازار، مزیت رقابتی برای این حلقه ی شراکتی ایجاد می شود. به یاد داشته باشیم که در رقابت در دنیای مدرن، دیگر رقابت ها به شکل بنگاه به بنگاه نیست بلکه زنجیره ی تامین به زنجیره ی تامین است بدین معنی که کل زنجیره ی تامین باید متوازن و قوی باشد تا بتواند مزیت رقابتی ارزشمند ایجاد کند و یکی از مهم ترین مزیت های رقابتی، صرفه جویی در مقیاس است.

-  تسهیم ریسک: در دنیای کسب و کار، ذات فعالیت مبتنی بر ریسک و عدم قطعیت است از این رو، طبیعتا دو یا چند بنگاه تجاری با ایجاد شراکت محکم و استراتژیک، در برابر تغییرات محیط بیرون، استقامت بیشتری را از خود نشان می دهند تا یک بنگاه تجاری. 

-  کسب منابع و فعالیت های خاص: برخی بنگاه ها، منابع یا فعالیت هایی را در اختیار دارند که در تملک دیگران نیست یا تملک آنها برای برخی بنگاه های تجاری، بسیار غیراقتصادی است از این رو برای دستیابی به این منابع حیاتی، ایجاد شراکت، از استراتژی های اجتناب ناپذیری است که در دنیای کسب و کار شکل می گیرد. 

انتخاب یک شریک تجاری از طریق فرایند شراکتی دوسویه و سودمند برای همه ی طرف ها در شراکت، می تواند توانمندی های هر یک از بنگاه های سهیم در شراکت را ارتقا دهد یا اصطلاحا هم افزایی (Synergy) ایجاد نماید که در شرایط معمول امکان پذیر نیست یا بسیار دور از دسترس است. از این رو یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی که جزء اجزای 9 گانه ی مدل کسب و کار هز کسب و کاری است، این است که از خود بپرسد که قرار است چه کارها، فعالیت ها، منابعی را خود، فراهم کند و چه مواردی قرار است یا امکان پذیر است از منابع دیگر فراهم شود. 

در صورتی که قرار بر ایجاد شراکت است باید دقیقا مشخص شود که هر یک از طرفین یا طرف های دیگر دارای چه مسئولیت هایی هستند و به خصوص از همه مهم تر این که چه سازوکار قانونی بر این گونه روابط و شراکت ها حاکم است.

در پایان تشریح 9 عنصر، جمع بندی جامعی از ارتباط میان این عناصر به حضور ارائه خواهیم داد. 

منتظر پست های ما باشید.

***************************

مدرن مدیریت کنیم!

modernmanagement.sellfile.ir

کانال:

https://t.me/joinchat/AAAAADwASGBjvEsPiSZOFg

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.