مدیریت مدرن

مدیریت مدرن

یه پاتوق حرفه ای برای مباحث مدرن مدیریتی (مدیریت ریسک، مدیریت کسب و کار، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت انرژی و ...)
مدیریت مدرن

مدیریت مدرن

یه پاتوق حرفه ای برای مباحث مدرن مدیریتی (مدیریت ریسک، مدیریت کسب و کار، مدیریت کیفیت، مدیریت محیط زیست، مدیریت بحران، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مدیریت انرژی و ...)

#مدلسازی_کسب_و_کار #پیشنهاد_ارزش

#مدلسازی_کسب_و_کار

بخش 4: 

عنصر 3: #پیشنهاد_ارزش-بخش 1

طرز نگاه و رویکرد به کسب و کار در دنیای مدرن، دگرگون شده است. تا پیش از این تصور می شد که مشتری برای خرید کالا یا خدمت، پول می پردازد. ولی اکنون ثابت شده است آن چه که مشتری برای آن پول می پردازد، کالا یا خدمت نیست. بلکه مشتری برای ارزشی که برای او از طریق کالا یا خدمت خلق می شود، حاظر به پرداخت مبلغ است.

تصور کنید که چرا خودرو خرید می کنیم؟ یخچال؟ کولر؟ چرا از خدمات آژانس استفاده می کنیم؟ پیک؟ باربری؟ پست و هزاران هزار محصول و خدمت دیگر. اگر به عمق موضوع فکر کنیم می بینیم از آن جا که هر یک از این محصولات یا خدمات گرهی از مشکلات ما باز می کنند، در زمان ما صرفه جویی ایحاد می کنند یا کاری انجام می دهند که ما در شرایط معمول از عهده ی انجام آن عاجزیم یا بسیار سخت از عهده ی آن برمی آییم، در چنین شرایطی حاضریم به خرید خدمت یا کالایی روی بیاوریم. آن چه که برای جذابیت ایجاد می کند تا کالایی یا خدمتی را خرید کنیم «ارزشی» است که در آن نهفته است.

#پیشنهاد_ارزش، دلیل ترجیح یک بنگاه نسبت به بنگاهی دیگر از حانب مشتری است. بدین معنی که از خود باید بپرسیم که چرا باید مشتری از میان رقبای مان، ما را برای خرید انتخاب کند. این همان ارزش ویژه ای است که خلق می کنیم یا همان ارزشی که به مشتری پیشنهاد می کنیم. 

در ارائه ی ارزش باید بیاندیشیم که با ارائه ی این ارزش در قالب محصول یا کالا، کدام مشکل از مشکلات مشتری را حل می کنیم. یا اگر پیش از ما این مشکل را دیگران حل کرده اند، خدمت یا کالای ما چه ویژگی دیگری دارد که تا کنون دیگران به آن نپرداخته اند. اگر محصول شما «واسطه گری اینتی برای فروش کالا» است، هزاران فروشگاه اینترنتی وجود دارد که دارند دقیقا همین خدمات را انجام می دهند. چرا مشتری باید مرا انتخاب کند:

- قیمت های پایین تر است

- گارانتی محصولات را بیشتر کرده ام

- هزینه ی حمل را خود به عهده گرفته ام

- بازپس گیری بدون قید و شرط دارم

- گیفت و هدایای خاصی به همراه محصول ارائه می دهم

- تخفیفات بزرگ برای خریدهای بعدی ارائه می دهم

- ...

باید به خاطر داشته باشیم که با روند رشد تکنولوژی در محیط پیرامون، مشتریان ما نیز بسیار تغییر کرده اند و اصولا بسیار سختگیرتر و با انتظاراتی بسیار رو به جلوتر و رفتارهایی پیچیده تر از خود بروز می دهند. در چنین شرایطی، بزرگ ترین مزیت، برای کسب و کارها در راستای این که بتوانند ارزش «خاصی» را به مشتری ارائه بدهند این است که «خاص» باشند. خاص به معنی کامل کلمه. در این راستا، فقط و فقط خلاقیت و نوآوری در ارائه ی محصول و خدمت می تواند یاریگر ما در ارائه ی ارزش هرچه بیشتر برای مشتری باشد.

ارائه ی هرچه بیشتر الزاما به معنی بیشتر شدن هزینه ی تولید و ارائه ی خدمت برای بنگاه نمی باشد. باید باور کرد که حرکات نوآورانه ای وجود دارد که گاه هیچ هزینه ای ندارند. باید باور داشت که راه وجود دارد. اما مشکل از آنجاست که ذهن انسان، ذهنی «خوگیرنده» است یعنی به آن چه که در حال حاضر وجود دارد خو می گیرد. 

مدت ها به این فکر می کردم که کسانی که کانال یا گروه های تلگرامی دارند، به جز «تبلیغات» گرفتن برای کانال خود که روش رایج ایجاد درآمد در کانال یا گروه تلگرامی است، چه راه های دیگری می توانند برای ایجاد درآمد داشته باشند؟ 

به این فکر کنید تا در ادامه ی بخش #پیشنهاد_ارزش، این مبحث را تکمیل کنیم. 

به دلیل گسترده بودن این مبحث، #پیشنهاد_ارزش را در دو یا سه بخش ارائه خواهم کرد.

مجتبی رمضانی سرخی

مدرن مدیریت کنیم!

 

کانال: t.me/PIRA1st

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.